Saturday, July 17, 2010

TiDo oHH tidO...


nie la kelemahan aku suka tido...aku nekad aku mesti buang tabiat ni...Macamana???jom terjah!!!!

TIPS-TIPS KURANGKAN TIDO

1. Setkan dalam pemikiran bahawa tido hanya 6-8 jam jer sehari tak lebih dan tak kurang
2. Sibukan diri dengan aktiviti yang melibatkan pergerakan bukannya statik
3. Makan benda yang mengunyah sambil tu boleh senaman mulut dan minum air yang tak mengantok la mcm susu tu tak boleh lagi mengantok
4. Tengok movie/ baca cerita yang kelakar sampai tak kering gusi
5. Pilih tempat yang terang, tak terlalu sejuk atau gelap dan senyap sunyi takda la nak berkhayal
6. Buat senaman ringan
7. Makan tidak terlalu banyak
8. Jauhkan diri dari katil, bantal, apa2 sahaja yang menjadi kawasan startegik untuk tido
9. Kalau dalam kelas tu tenaga pengajar tengah mengajar rasa mengantok ambik pen tulis apa-apa lagi baik tulis apa note penting yang dia ajar
10. Masuk bilik mandi, ambik air sembahyang, buat la sembahyang rakaat banyak sikit dapat gak pahala..


Aku rasa cukup la kot setakat ni, nanti ada masa aku buat kajian cari cara tersendiri plak..sapa nak try tu buat la..cayok!cayok!

No comments:

Post a Comment